עלייה במקרי חדלות פירעון ב2023

שינויים משפטיים וחוקתיים

השינויים החוקתיים האחרונים בישראל תרמו לגידול בתיקי חדלות הפירעון. בשנת 2019 חוקקה ממשלת ישראל את "חוק התחלה חדשה", שמטרתו להעניק הקלה בחובות והתחלה כלכלית חדשה לאנשים הנאבקים עם חובות בלתי עבירים. אמנם כוונות טובות של חוק זה היו, אך יישומו הוביל בין היתר ובמקרים מסוימים, לעלייה בהגשת חדלות פירעון. החוק סיפק מסלול ליחידים להפטר מהחובות שלהם, אשר יחד עם האתגרים הכלכליים שהביאה מגיפת ה-COVID-19, גרם ליותר אנשים לחפש הגנה מפני פשיטת רגל.

האשראי הלאומי

מצב האשראי הלאומי בישראל היווה חלק מהכוחות המניעים שמאחורי העלייה במקרי חדלות פירעון. חלק ניכר מהאוכלוסייה התרגל להסתמך בשנים האחרונות על אשראי בכדי לשמור על רמת חיים נאותה. אך עם הגברת הלוואות וצבירת החובות, יחד עם ממוצע השכר שנשחק בשנים האחרונות, ישראלים רבים מצאו את עצמם חסרי מסוגלות בעמידה אל מול ההתחייבויות הכספיות שלהם. מגמה זו קיבלה משמעותית גדולה יותר, עם עליית אחוזי הריבית בשנה האחרונה מה שהוביל גם לעלויות דיור גבוהות, שהפעילו עומס כספי נוסף על משקי הבית הישראלים.

פיתוח תעסוקתי

גם לנוף התעסוקה בישראל היה תפקיד בריבוי מקרי חדלות הפירעון. בעוד שהמדינה מתהדרת במגזר היי-טק איתן ובאקוסיסטם של סטארט-אפים משגשג, תעשיות אחרות התמודדו עם אתגרים מורכבים במיוחד במהלך מגיפת הקורונה. חוסר ביטחון תעסוקתי וקיפאון בשכר,  הקשו על לא מעט אנשים לנהל את חובותיהם בצורה נהירה ואחידה. לצד זאת הצטרפו גם גלי פיטורים וצמצום שעות העבודה אשר רק הלחיצו עוד יותר את כלכלת משקי הבית, ותרמו גם כן לעלייה בחדלות הפירעון.

מתי חוזרים לעבודה?

אי הוודאות הכלכלית, הן מקומית והן בעולם, הוסיפה ללחץ הפיננסי העומד בפני אנשים פרטיים ועסקים בישראל. המתחים הגיאו-פוליטיים האזוריים המתמשכים, יחד עם ההשפעות המתמשכות של המגיפה והמלחמה באוקראינה,  יצרו סביבה של אי ודאות שמקשה על עסקים מסוימים לשגשג ועל יחידים לעמוד בהתחייבויות הפיננסיות שלהם. חוסר הוודאות הזה הוביל גם הגברת זהירות בקרב המלווים, והביא להגבלה הדוקה יותר של גישות האשראי עבור אלה הזקוקים לו.

אמצעי תמיכה

בתגובה לעלייה במקרי חדלות פירעון, ממשלת ישראל יישמה צעדים תומכים כדי לסייע לאנשים פרטיים ועסקים בקשייהם הפיננסים. צעדים אלה כוללים תוכניות להפטרת חובות, שירותי ייעוץ פיננסי ואפשרויות לארגון מחדש של חובות. בנוסף, הממשלה בוחנת דרכים לעורר צמיחה כלכלית ויצירת מקומות עבודה, מה שיכול להקל על חלק מהלחצים הפיננסיים התורמים לחדלות פירעון.

לעורך דין המתמחה בחדלות פרעון בקרו באתר https://www.shoresh-law.co.il/