במה שונות השתלות שיניים היום מלפני 30 שנה?

בדקנו עם המומחים של ביקון https://bicon.co.il/

חומרי השתלה מוקדמים

לפני 30 שנה, השתלים הדנטליים יוצרו בעיקר מטיטניום, חומר שנבחר בשל התאימות הביולוגית והחוזק שלו. בעוד שתלי טיטניום היו יעילים, הם לא היו חסרי מגבלות. השתלים היו לרוב בעלי משטח מעובד, מה שעלול להוביל לזמני ריפוי ארוכים יותר ושילוב פחות צפוי עם העצם.

חומרי שתל מודרניים

כיום, שתלים דנטליים עדיין עשויים ברובם מטיטניום, אך הטכנולוגיה התקדמה משמעותית. המשטחים של שתלים מודרניים מטופלים או מצופים לעתים קרובות כדי לשפר את האוסאואינטגרציה – התהליך שבו השתל מתמזג עם העצם. חידושים כמו התזת חול, תחריט חומצה ושימוש בציפויים ביו-אקטיביים שיפרו את אחוזי ההצלחה של השתלים. בנוסף, השתלי זירקוניה הופיעו כחלופה עבור מטופלים עם רגישות למתכות או לאלו המחפשים אפשרות אסתטית יותר בשל הצבע דמוי השן של הזירקוניה.

התקדמות בעיצוב שתלים

בימים הראשונים של השתלות השיניים, עיצובי השתלים היו פשוטים ואחידים יחסית. רוב השתלים היו גליליים וחלקים, מה שהציב לעיתים אתגרים בהשגת יציבות ואינטגרציה מיטביים. טכניקות ההצבה היו גם פולשניות יותר, ולעתים קרובות דרשו השתלת עצם משמעותית ותקופות החלמה ארוכות יותר.

עיצובי שתלים מודרניים

כיום, עיצובי השתלים הם מתוחכמים ומגוונים ביותר, מותאמים לצרכים קליניים ספציפיים. שתלים מודרניים כוללים לעתים קרובות צורות מחודדות המחקות את שורש השן הטבעי, ומקדמים יציבות ושילוב ראשוני טובים יותר. בנוסף, הופעתם השתלים קצרים הרחיבה את מגוון המטופלים שיכולים להפיק תועלת מהשתלים, גם אלו עם זמינות עצם מוגבלת. הפיתוח של שתלים בעומס מיידי איפשר גם שיקום מהיר יותר, תוך צמצום משמעותי של זמני הטיפול.

שיפורים בטכניקות כירורגיות

לפני 30 שנה, ניתוח שתלים היה פולשני יותר, ולעתים קרובות דרשו ניתוחי דש נרחבים כדי לחשוף את העצם. הליכים אלה לא רק ארכו זמן אלא שאליהם נוסף סיכון גבוה יותר לסיבוכים ותקופות החלמה ארוכות יותר. היעדר טכנולוגיות הדמיה מתקדמות גרם לכך שמיקום השתל היה פחות מדויק, ולעתים הוביל לתוצאות לא אופטימליות.

כניסתו של ניתוח מונחה מחשב חוללה מהפכה בהתקנת השתלים. כיום, רופאי שיניים משתמשים בטכניקות הדמיה מתקדמות כגון קונוס-beam computed tomography (CBCT) כדי ליצור מודלים תלת מימדיים מפורטים של הלסת של המטופל. זה מאפשר תכנון ומיקום מדויק של שתלים, מזעור סיכונים כירורגיים ושיפור התוצאות. טכניקות זעיר פולשניות, כגון ניתוח ללא דשים, הפחיתו את זמני ההחלמה ואי נוחות לאחר הניתוח, מה שהופך את ההליך לנגיש ונוח יותר עבור המטופלים.